Wat is print on demand?4 min. leestijd

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen

In de wereld van e-commerce is het makkelijk om de weg kwijt te raken in vakjargon. Als je net begonnen bent kan dat best intimiderend zijn – met een overvloed aan verschillende businessmodellen en dienstverleners kan het voorkomen dat je jezelf afvraagt wat je nu echt nodig hebt. Er zijn veel verschillende bedrijven die een soortgelijke service aanbieden met kleine verschillen die je moet begrijpen om de juiste keuze te maken voor het kiezen van de beste partner voor jouw bedrijf.

Om dit iets makkelijker te maken behandel ik de volgende drie onderwerpen:

  • Dropshipping
  • Print on demand (afdrukken op afroep)
  • Warehousing and fulfillment (opslag, afhandeling en verzending)

We zullen ze alle drie behandelen en bekijken wat de voor en nadelen zijn.

Wat is print on demand (afdrukken op afroep)? Bij het print on demand (POD) model worden jouw ontwerpen pas geprint op producten op het moment dat er een bestelling binnenkomt en alleen in de hoeveelheid waar de bestelling om vraagt. Net als bij het dropshipping concept betekent POD dat je geen grote hoeveelheden producten hoeft te kopen. Elke bestelling wordt pas afgedrukt op het moment dat de bestelling binnenkomt.

Wat zijn de voordelen van print on demand?

    • Je hoeft niet in bulk af te drukken. Bij print on demand ligt de nadruk zoals de naam al aangeeft bij “op aanvraag”. De printer begint het afdrukken pas op het moment dat de bestelling al is geplaatst. Dat betekent dat je niet met je geld hoeft te gokken van welk product je de meeste aantallen vooraf zal moeten bestellen. Je zult niet met een grote voorraad T-shirts blijven zitten die niet zo goed verkopen als je had verwacht.
    • Je hoeft geen printer aan te schaffen. Je POD-partner zorgt voor het technische gedeelte van het drukproces, je hoeft dus geen gigantisch dure print apparatuur te bestellen of jezelf te verdiepen in de technische kant van het printen.
    • Je kunt eenvoudig met verschillende ontwerpen experimenteren. Met POD kun je gemakkelijker risico’s nemen zoals iets ongewoons ontwerpen en kijken of er interesse is in zo’n product. Omdat de producten niet vooraf afgedrukt worden hoef je niet te investeren in een voorraad die uiteindelijk niet verkocht wordt. Als een product niet verkoopt omdat de interesse minder an je gedacht had kun je het product eenvoudig uit je winkel verwijderen. Dit maakt het makkelijk om je ontwerpen aan te passen.
    • Je kunt aangepaste ontwerpen aanbieden voor je klanten. Zo kun je je klanten iets unieks bieden, zoals een ontwerp met hun naam. Met POD kun je precies dat ene T-shirt afdrukken dat je klant wil zonder er direct veel te hoeven inkopen.

Er zijn ook een aantal nadelen aan het POD-model:

    • Je verliest controle over het orderverwerking en afhandeling proces. Net zoals met dropshipping, houd POD in dat je niet elk product ziet, je zult je printpartner moeten vertrouwen dat hij zijn werk goed doet. Daarom is het belangrijk dat je de producten test en bekijkt voordat je begint met ze te verkopen.
    • Je bent afhankelijk van je printpartner voor de producten en hun beschikbaarheid. POD-leveranciers werken met verschillende leveranciers om producten te sourcen. Dit betekent dat er veel bewegende onderdelen zijn in het geheel en sommige producten soms niet op voorraad zijn of misschien zelfs niet meer geleverd worden.
    • De orderverwerking en het afhandelingsproces duren langer. Aangezien elk product geprint wordt zodra er vraag naar is duurt het langer om een product te leveren dan wanneer het al voorradig is. We hebben gemiddeld 3 dagen nodig om een product te verwerken, daar komt de verzendtijd nog bovenop. Als winkeleigenaar zal je de verwachtingen van de klant moeten beheren – laat hem weten dat elk product op verzoek wordt afgedrukt en dat dit iets langer duurt dan het verzenden van een voorradig product.
    • Retourbeheer kan meer aandacht vereisen. Zorg er dus voor dat je een retourbeleid opstelt dat voor jou financieel redelijk is en dat hand in hand gaat met het retourbeleid van je POD-partner.

Voor wie is POD?

POD is, net zoals dropshipping, ideaal voor beginnende bedrijven. Het is ook handig als je je bedrijf wilt laten groeien en wanneer je nieuwe producten wilt testen. POD geeft je de vrijheid om met gemak te experimenteren met je nieuwste ideeën. Houd er echter rekening mee dat het orderverwerking en afhandelproces bij het POD-model meer iets meer tijd kost. Je hoeft je hier geen zorgen over te maken als je een voorraad reeds gedrukte producten tot je beschikking hebt.

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen

Wellicht ook interessant voor jou

error: Content is beschermd!
Scroll naar top