Hoe vergroot ik de vindbaarheid van mijn website?3 min. leestijd

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen

Dit is een vraag die veel ondernemers zichzelf stellen. Google kan je alles vertellen over verschillende techniekjes die je kunt toepassen om jouw website op de eerste pagina in Google te laten verschijnen. Waarschijnlijk ben je de termen SEO en SEA tegengekomen tijdens je zoektocht. Maar snap je het verschil al tussen deze twee marketingtermen? Zo niet, dan zal ik uitleggen wat het verschil is en wat de voor- en nadelen zijn tussen beide marketingtechnieken.

SEO en SEA: kort samengevat

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Dit betekent dat er bepaalde verbeteringen op site worden doorgevoerd, waardoor jouw site op een natuurlijke wijze (niet betaald) beter wordt gevonden in Google.

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel adverteren in zoekmachines. Dit betekent dat er geld betaald moet worden aan Google om zichtbaar te zijn op bepaalde zoektermen.

Voordeel SEO

  • SEO werkt op lange termijn
  • SEO heeft een blijvend resultaat
  • SEO bezoekers zijn gratis

Nadeel SEO

  • Niet geschikt voor kortetermijndoelstellingen
  • Kost veel tijd en moeite (en uiteindelijk geld)
  • SEO is een continu optimalisatieproces

Voordeel SEA

  • Geschikt voor kortetermijndoelstellingen
  • Zeer goed meetbaar
  • Je betaalt pas wanneer er geklikt wordt

Voordeel SEA

Het programma waarin advertenties worden gemaakt (AdWords) is nogal complex
Niet goed opgezette campagnes kosten juist geld i.p.v. dat het geld oplevert
Je moet vrijwel altijd een specialist inschakelen

Hoelang duurt het voordat mijn website vindbaar is?

Dit hangt af van jouw doelstellingen. SEO is vooral op lange termijn rendabel. SEO heeft tijd nodig om de resultaten zichtbaar te maken. Jouw website is dus niet vindbaar van de een op de andere dag. Dit kan wel weken tot enkele maanden duren. Dit hangt af van een aantal factoren, bijvoorbeeld:

  • De periode dat jouw website al bestaat
  • De hoogte van de concurrentie in jouw branche

Google geeft de voorkeur aan ‘oude’ websites: websites die al een tijdje bestaan. Dit betekent dat Google websites scant en een bepaalde berekening maakt om de positie van de site of een pagina te bepalen. Maar het betekent niet dat ‘oude’ websites per definitie een goede positie hebben. Hier komt meer bij kijken dan alleen de periode waarin een website bestaat.

SEA levert vrijwel direct websiteverkeer op, mits er op de advertentie wordt geklikt. Zodra een advertentie is opgezet en goedgekeurd, zal Google de advertentie weergeven in de zoekresultaten. Je betaalt voor elke klik op jouw advertentie. Als er niet op wordt geklikt, betaal je niks maar jouw advertentie kan wel worden weergegeven. SEA is dus ideaal om op korte termijn de vindbaarheid van jouw website te vergroten.

Moet ik SEO of SEA inzetten?

Dit is per bedrijf verschillend. Het hangt af van de doelstellingen die je wilt behalen. Als je in de ‘schoenen’ business zit en je wilt SEO inzetten, dan moet je concurreren met giganten als Zalando en Van Haren om een positie op de eerste pagina te krijgen. Dit zal ontzettend moeilijk worden. Zet je SEA in om korte termijn doelstellingen te behalen, dan zal je nog steeds moeten concurreren met Zalando, maar de kans is groter dat je sneller vindbaar bent.

Share on facebook
Delen
Share on twitter
Delen
Share on linkedin
Delen
Share on whatsapp
Delen

Wellicht ook interessant voor jou

error: Content is beschermd!
Scroll naar top